De beste virtual reality bril


De beste virtual reality bril

VR-brillen zijn nu ook verkrijgbaar in 4k in zorgen voor een ongekende visuele ervaring volgens externe praktijktests. Maar zodra u sneller wilt gaan, bereiken de 4k-modellen al hun grenzen. Ons TÜV-gecertificeerde consumentenportaal heeft de markt grondig onderzocht en ook de klanttevredenheid gecontroleerd.

Virtual Reality – de compleet nieuwe ervaring in de virtuele ruimte

De afkorting VR staat voor virtual reality en is de representatie en perceptie van een computergegenereerde werkelijkheid in een interactieve virtuele omgeving. Al in de jaren tachtig ontwikkelde de auteur Damien Broderick het theoretische idee onder deze term in zijn sciencefictionroman “The Judas Mandala”. Fysieke real time moest worden gemengd met virtuele realiteit, die vervolgens de aanduiding “mixed reality” of “augmented reality” kreeg, die tot op de dag van vandaag is behouden.

Na de ontwikkeling en verbetering van het VR-systeem voor de weergave van virtuele werelden was een VR-bril nodig voor het genereren van de onderdompeling. Deze bril fungeert als een uitvoerapparaat en kan de ruimtelijke indruk geven via lenzen en een display. Noodzakelijk voor de interactie zijn sensoren en speciale invoerapparaten, bijvoorbeeld een gegevenshandschoen of een 3D-muis, en een bijbehorende camera.

De doorslaggevende factor voor het VR-systeem en de VR-brillen was echter de vrije beweging in de ruimte, die dan zonder bedrading kon functioneren, waardoor verdere ontwikkelingen noodzakelijk waren. In de tussentijd worden optische volgsystemen gebruikt om alle bewegingen te registreren. Op dezelfde manier is hoogwaardige software nodig, die speciaal is ontworpen voor het gebruik van het VR-systeem. Driedimensionale afdrukken moeten in real time waarneembaar zijn, zijn zeer complex en vereisen daarom een hoge beeldsnelheid, minimaal vanaf 60 beelden per seconde. De PC’s van vandaag de dag bieden de hoge systeemeisen, zodat de VR-bril ook in de particuliere sector steeds meer wordt gebruikt, met name in de game- en filmwereld.

Wat zijn VR-brillen?

In de test vormt de VR-bril de benodigde apparatuur voor de driedimensionale belevingswereld in de virtuele ruimte. Een krachtige PC of een voor het VR-systeem ontworpen spelconsole is vereist. Andere modellen zijn beschikbaar voor gebruik met de smartphone en aanverwante toepassingen, maar deze hebben meer weg van houders met een lenssysteem. Sommige zijn uitgerust met extra sensoren om de bewegingspatronen te coördineren.

De virtuele omgeving wordt gebouwd en gecreëerd via de PC of console. Het visuele gevoel bepaalt de waarneming en wordt versterkt met behulp van een VR-bril. Dit laat een intensieve onderdompeling in de virtuele realiteit toe. Ze worden op het hoofd gedragen als een apparaat, hebben geen kabelaansluiting nodig en zijn uitgerust met een display en gezichtsveld dat de virtuele omgeving projecteert. Het effect is veel intenser dan bij het bekijken van een 3D flatscreen.

Hier is de complexiteit van het menselijk oog een voordeel en wordt deze gebruikt in de test. Deze laatste is in staat om de indrukken zo te verwerken en aan te passen dat het dragen van een VR-bril de drager direct laat wennen aan de omgeving, zodat hij of zij zich onderdeel voelt van de virtuele wereld. Buiten het wetenschappelijke veld en met de juiste computersoftware kan dit effect ook in computerspellen worden toegepast en zowel virtueel als emotioneel worden ervaren.

Naast de VR-bril, die is uitgerust met sensoren en ook bewegingen registreert, is er ook een gelijkaardig werkende videobril, die een digitale omgeving creëert, die dan direct voor het oog wordt afgespeeld, maar geen interactieve beweging en actie toelaat. De VR-bril werkt met sensoren die elke beweging van het hoofd en lichaam detecteren en deze gegevens als gegevens naar de aangesloten computer sturen. Alleen door beweging ontstaat het VR effect en ontstaat het gevoel van daadwerkelijke interactie en beweging in de virtuele ruimte.

Hoe werken VR-glazen?

De werking van VR-brillen verschilt per type constructie. Er zijn VR-brillen als gesloten systemen voor de directe visuele impressie en videobril met een display of als houder voor een smartphone. Allemaal maken ze een driedimensionale indruk dankzij de stereoscopische illusie met een uitgebreid gezichtsveld, zodat er geen optische beperkingen zijn in de waarneming, het zicht echt lijkt en de indruk wordt gewekt dat men zich in het midden van de actie of het beeld bevindt, wat onderdompeling wordt genoemd.

De basis voor het creëren van dergelijke effecten is een ruimtelijke visie. Omdat de mens twee ogen heeft, is het mogelijk om een object van zowel de rechter- als de linkerkant waar te nemen, waaruit een totaalbeeld van het object is samengesteld. Alleen de combinatie van beide oogafbeeldingen geeft vorm aan de driedimensionale indruk en het stereoscopische zicht, omdat de hersenen tegelijkertijd in staat zijn het verschil tussen rechts en links zicht in de ruimtelijke compositie te berekenen en aan te passen. Dit fenomeen wordt in de test “stereoscopisch zicht” genoemd en betekent uiteindelijk alleen maar dubbelogig zicht. Perspectief speelt ook een rol in de driedimensionale waarneming.

De VR-bril maakt gebruik van deze natuurlijke oogfunctie doordat deze is uitgerust met twee schermen die zich in de test direct voor het oog bevinden en die enigszins van elkaar verschillen, waardoor er een 3D-visie ontstaat. Het stereoscopische verschil wordt op zijn beurt gesimuleerd door een PC-programma, waarbij de hersenen ook twee verschillende beelden ordenen, berekenen en samenvoegen.

Om ervoor te zorgen dat het geheel scherp en gedetailleerd is, heeft de VR-bril een bijbehorende lens die de afstand van het display, die ongeveer 5 centimeter van het oog ligt, compenseert en versterkt.

Niet alle VR-brillen hebben geïntegreerde bewegingssensoren, kunnen dan worden gebruikt met externe trackers of worden bediend met een datahandschoen of een 3D-muis. Deze zijn bepalend voor het vrijwel ervaren beeld en de interactie in het evenement. Door de uitgebreide realiteit en perceptie worden alle menselijke zintuiglijke modaliteiten aangesproken. Dit laat de echt ogende beweging in de virtuele ruimte toe. Op dezelfde manier is navigatie mogelijk met een VR-bril of de verbinding met het internet, zodat invoer, spraak en handelingen direct kunnen worden herkend en verzonden.

https://tevredenconsument.nl/elektronica/diversen/de-beste-virtual-reality-bril/