Opritverwarming: vlakverwarming of sporenverwarming

Er zijn veel verschillende vormen van opritverwarming. Denk bijvoorbeeld aan sporenverwarming of vlakverwarming. Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlakte verwarmd. Dit is doorgaans bij opritverwarming het geval. Er kan ook gekozen worden voor sporenverwarming. Hierbij is er sprake van een onverwarmde ruimte tussen twee delen. Hierdoor gaat er bij deze manier van verwarmen meer warmte verloren dan bij de oppervlakteverwarming. Om deze reden wordt er bij sporenverwarming voor een hogere wattbelasting gekozen. Beide methodes hebben elk zo hun eigen voor- en nadelen. Sporenverwarming is sneller te installeren en minder duur in aanschaf. Bovendien is er minder kans op beschadiging omdat er minder verwarmingskabel wordt gebruikt. Tot slot heeft sporenverwarming een lager geïnstalleerd vermogen wat een lager energiegebruik voor de gebruiker tot gevolg heeft.

Alle elementen die nodig zijn voor opritverwarming

Om het wegdeksysteem bijvoorbeeld voor opritverwarming op basis van vocht en temperatuur te kunnen regelen dient er tenminste één ijssensor geplaatst te worden. Komt er ijs, sneeuw of vocht op de sensor dan zal de sensor ervoor zorgen dat de temperatuur van het wegdek omhoog gaat waardoor het ijs en de sneeuw smelten en/of het vocht verdampt. Wanneer alles verdampt is, wordt met behulp van de sensor het verwarmingssysteem weer uitgezet. Tot een oppervlakte van 50 vierkante meter is één sensor voldoende. In een regelpaneel zijn alle benodigde elementen opgenomen die nodig zijn voor optimale verwarming van het wegdek.

Alle mogelijkheden in kaart gebracht op het gebied van opritverwarming

Opritverwarming kan op verschillende manieren worden aangelegd. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met factoren als het soort wegbedekking. Ligt er beton, asfalt, kunststof of klinkers op de oprit? Vervolgens wordt er gekeken naar de verwarmingsmethode: oppervlakteverwarming of sporenverwarming? Verder wordt het vermogen per vierkante meter in kaart gebracht en de aan-of afwezigheid van dilatatievoegen. Tot slot wordt er gekeken met welke bouwkundige zaken er rekening dient te worden gehouden. Vlakverwarming en sporenverwarming hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Welk type zich het best leent is afhankelijk van meerdere factoren. Laat u hierover informeren door de specialist.